kezdõlap | home fel | up

lapanet | blog | műanyag művek X. - black side down


ez a történet abbéli felindulásomból nõtte ki magát, hogy az űrsiklócsillár sikerén felbuzdulva gondoltam megörökítem a repülés történetének pár lényeges eszközét és momentumát. úgy alapból nem vagyok az átlagosnál repülésbuzibb, de jó ötletnek tűnt a gyerekszobába ilyesmi látványelemeket beépíteni. mivel pedig a levegõ meg az űr fent van, ezek némiképp biztonságban is vannak a kis rombolóktól. így lett a ledek kapcsán már tárgyalt kalózos holdraszállás, meg ennek apropóján épült a voyager is.

aztán teljesen véletlenül belebotlottam ebbe a szetbe, és végül karácsonyi ajándékom lett belõle. más kérdés, hogy csak pár napja raktam össze. mondjuk úgy, hogy szolgálati közleményként annyit említenék meg, hogy van benne mini repülõkerék, számomra korábbról ismeretlen szerszámok és egy igazán szimpatikus kis tili-toli autócska.



DSC01383_k.jpg

a húzogatás kicsiny lapát is egybõl lenyűgözte, végighuzigálta az egész szobán. közben számtalan szakadékba esés meg egyéb szörnyűségek is érték a konvojt, de végül épségben visszakaptam. erre a tabletes dologra még visszatérek, mert sokat változik a világom manapság. elõször viszont csak annyi történt számítógép ügyben, hogy kicsit utánanéztem mi fán terem az űrsiklóhordozás. itt gyorsan kiderült, hogy a lego modellje nem meglepõ módon hagyományos "inspired by", azaz direkt nem hasonlít teljesen az eredetihez.

az eredeti gépek (2 van) ugyanis elõször ezüstösen csillogtak, késõbb meg szürke-fehérek voltak. röviden összefoglalva a shuttle carrier aircraft (sca) rendeltetése az volt, hogy az akkor még sosem repült űrsiklót szállítsa majdan a repülõterek-űrkikötõk között. ez az utaztatás üzemszerű volt, mert a sikló nem ugyanott száll le, ahonnan indítják. várt azonban ennél különlegesebb feladat is az egyik sca-ra: segítenie kellett az űrsiklónak világra jönni. hiszen hiába a beleölt dollármilliók, akkoriban senki sem tudhatta pontosan, hogy az orbiter egyátalán röpképes-e. 70-es éveket írunk épp, akkoriban még elég kevésmagosak voltak a mobilok az aerodinamikához, na.

más lehetõség nemigen lévén, a nasa vett két boeing 747-et az american airlinestõl, és kifundálta hogyan lehetne a tetejérõl többezer méter magasan elengedni és megreptetni a siklót. kis kitérõként hozzáteszem, hogy a korábbi tervek szerint az orbiterre szántak két hagyományos sugárhajtóművet is, mert rizikósnak látták a siklást. aztán mivel a sugárhajtómű és a szükséges üzemanyag mindenkori fellövése irdatlan pénzbe került volna, inkább elköltötték ugyanezt a pénzt pár repülö fazékra, míg bebizonyosodott, hogy a sikló is le tudhat szállni egyben meghajtás nélkül.

szóval volt ez a 747, amin masszív változtatásokat kellett eszközölniük, hogy egyátalán alkalmas legyen a feladatra. kapott óriás vezérsíkokat, tuningolt hajtóműveket és kidobálták belõle a turistaosztályt. mivel azonban a nasa egyrészt takarékos csapat, másrészt minden pénzük repülõ fazekakra költötték, átfestve már nem lett. így esett, hogy a polgári nevén n905na lajstromjelű óriás az amúgy igen meggyõzõ aa-aluméneumszínben látott neki az űrsikló kihordásának. a történeti hűség kedvvért megemlítem, hogy a sikló elõtt még végeztek vele követéses turbulencia-vizsgálatokat is, így a járgány közvetlenül hatással volt a polgári légiközlekedésre is. és ha már mesedélután, akkor a skynet születésénél is bábáskodott az n905na, legalábbis hurcolta a phantom rayt is párszor.

késõbb aztán átfestették az anyát is meg a testvérgép n911na-t is arra a színre, amiben végül a siklókat hurcolászták és amiben végül a temetésükre is mentek. elég bizarr, ahogy szegény körbehordozta az usában a halott gyermeket, de legalább soktízezren tudtak még egyszer méltón, repülés közben tisztelegni a hõskornak.

ennek azonban az én történetem szempontjából kevés jelentõsége van, hiszen én a születés pillanatát akartam megörökíteni. az pedig számomra az alt-1 nevű esemény (altitude and landing test), aminek során a siklót elengedi a hátáról a levegõben. a különféle beszámolók alapján elég komoly félsz volt a mérnökök (meg pláne a tesztpilóták) között, hogy a böszme jószág valami aerodinamikai baki miatt visszaesik a tetõre, vagy lezúzza a függõleges vezérsíkot.



yt

sok mesének sok az alja, de úgy gondolom ez esetben érdemes volt összeszedni ezeket a morzsákat, hiszen mégiscsak egy történelmi jelentõségű masinéria. túl sokat ettõl függetlenül nem bajlódtam vele, végülis leginkább a kékrõl szürkére váltással és a faroktáji módosításokkal bíbelõdtem. szerencsére a hiányzó alkatrészek hamar megérkeztek, a maradék pár hiányzót majd összeszedem lassacskán. persze nem rettentõ méretarányos mint mondjuk ez, de azért nagyjából elmegy.



DSC01411_k.jpg


DSC01417_k.jpg


DSC01400_k.jpg


DSC01401_k.jpg


DSC01406_k.jpg

az utolsó szó jogán pedig megemlítem, hogy nem találtam konkrét tömegadatot siklóval együtt. annyit lehet tudni mennyi a maximális teherbírása, meg hogy sikló nélkül ballasztal kell repülnie. de hogy hány kilós volt a született baba, arról nincs hír. annyit lehet csak tudni, hogy a fekete oldal van alul. az is lehet, hogy késõbb nekifutok még a kísérõ t-38-aknak is, egyelõre ötletmorzsák vannak csak egy némiképp arányos verzióra.