kezdõlap | home fel | up

lapanet | blog | ahol már tegnap holnap volt I.


nem terveztem ezt a bejegyzést, de a hely ahol jártam a várakozásoknak megfelelõen ismét hatalmába kerített. az írás Hollandiáról szól, de témája nem a mélyföld csodavidámparkja vagy süteményei lesznek, hanem a közlekedés, az ugyanis készen van. már legalább 25 éve.

csináljuk meg

...mondta a közlekedési bizottság elnöke anno egy intarziás íróasztal mellett. a többiek bólogattak, felírták a teendõt és átadták a mérnököknek a feladatot. lelki szemeim elõtt legalábbis valahogy eképp képzelem magam elé a kezdõrúgást, melynek eredményeként a teljes ország területén tökéletes összhangot teremtettek a:

-gyalogosok,
-kerékpárosok,
-autósok,
-buszosok,
-villamososok,
-vonatosok és természetesen a hajósok között.

mivel úgysem fogom tudni leplezni részrehajlásomat, már elõre kijelentem: szerintem ez az ország Európa legfejlettebb infrastruktúrájú helye. lehetséges, hogy nincs igazam mert észak felé nem sokat jártam, de egyelõre maradok ennél az álláspontnál. rövidke városnézéseim során igyekeztem magamba gyűjteni minden érdemlegeset arról, ami más mint máshol; próbálom ezeket lehetõség szerint bemutatni azoknak, akiknek épp nem arra van dolguk. a szokásos módszertantól eltérõen nincs elõre meghatározott felépítés, próbálom majd az egyes közlekedési ágak szemszögébõl megfogni a dolgot.

gyalogszerrel

ha az embernél épp nincs semmilyen közlekedési eszköz, könnyen gyalogosnak nézik Hollandiában. no ettõl még nem lesz más a státusza más országokhoz képest, de van valami ami miatt mégis érdemes az ágrólszakadtakról írni. ez pedig nem más, mint az abszolút felsõbbrendűség. a gyalogos a király mind közül, senki és semmi nem állhat az útjába. a helyiek mondták, hogy gyalogos illetve kerékpáros elgázolása esetén a belátóbb vétkes sofõrök egybõl a temetõ felé veszik az irányt, mert tudják: ennyi volt nekik.

volt szerencsém végignézni, ahogy egy jármű a járdán haladó gyalogosok hosszú kígyója között próbált volna kievickélni a parkolóból. tényleg centirõl centire haladt kifelé, tehát eleve látszott rajta az alárendelt viselkedés. a gyalogosok persze nem álltak meg, mindenki sétafikált fel s alá, ügyet sem vetettek a már vagy egy perce szenvedõ autósra. õ egészen addig próbálkozott is az elõre gurulással, amíg az egyik elõtte elhaladó járókelõ túl offenzívnak nem értékelte az éppen megtett 3 centit, és egy jó hangosat rá nem vágott a motorházra. az autós osztályrésze a visszavonulás és várakozás maradt. elõször úgy gondoltam talán véletlen is lehetett - egészen addig amíg meg nem tapasztaltam magam is a harci kerékpárom elõl tisztelettel visszahátráló járműveket.

egy Bázelben dolgozó kolléga mesélte, hogy a három ország határán fekvõ városban például komoly gondot okoz az egyes részekre jellemzõ viselkedés mássága. magyarán sokszor elõfordul, hogy a svájci gyalogos átmegy Franciaországba (aka pár utcányira) és ott meg elüti egy büszke francia, mert amaz nem szokott hozzá, hogy a zebrán körülnézzen, emez meg ahhoz nem, hogy a zebra szent. nekem az a tapasztalatom, hogy a mélyföldön még annyira sem kell körbenézni a zebrán, mint mondjuk Svájcban. gondolom hülyének is néznek, mikor köszönet gyanánt intek egyet átkeléskor az elsõbbséget adó jármű vezetõjének.

kerékpárral

persze a hollandok kerékpáros népség, ilyennek teremtette õket a jóisten. nos, a legújabb tudományos kutatások azt igazolták, hogy az átlagos holland génállományában pont annyi kerékpározhatnék lakik, mint egy átlag magyaréban vagy németében. akkor mitõl van az, hogy Hollandiában annyira elterjedt a kerékpározás? a kérdésre nem tudok pontos választ, de gyanítom okozhatja a tény, hogy mindenhol van kerékpárút. nem tudom máshogy nyomatékosítani a "mindenhol" szót, gyakorlatilag az ország utolsó centiméterét is úgy tervezték meg, hogy oda el lehet jutni kerékpárral. és ne valami járdából leválasztott, sárga neoluxos gányolásra gondoljunk; itt konkrétan autonóm, jellemzõen piros színű kerékpárutak vannak, saját közlekedési lámpákkal, saját csíkozással az út közepén, saját - a járműforgalomtól jellemzõen elzárt - területtel.



miénk itt a tér

miénk itt a keresztezõdés

a kedvencem az alábbi felüljáró a 170 ezres Bredában, ahol van lépcsõ, lift és kerékpárút is, nehogy bajban legyen valaki ha át akar kelni az ezersávos autóbáhn felett. persze aki brinyóval is a lépcsõt választja, az a lépcsõ két szélén mindenhol talál hornyokat, amik szépen vezetik a brinyó kerekeit lépcsõn tolás közben is. az alábbi képen a hosszú fehér egyenes az elnyújtott U alakú bringa-rámpa felsõ szára, ezen a rövid vidin pedig ezen a száron tekerek felfelé. remélem látható, hogy a tényleges felüljáró a lépcsõvel egy vonalban van.



megoldott

persze egy ilyen helyen biztos mindenkinek szuper bringája van, gondolná az ember. pedig nincs. mindenki legegyszerűbb 3 fokozatú agyváltós, elöl-hátul dobfékes bevásárlóbrinyóval nyomul. az elsõ látásra talán egyszerűcskének tűnõ szerkezet sok olyan apró részletet rejt, amik megbízható és jól teljesítõ társsá avanzsálják. az agyváltó a rövidebb utakra elegendõ, egy Tour de France-hoz már kicsit kevés az áttétel. végülis másodlagos dolog, zsengeifjú koromban brinyóztunk már az 50 km-re fekvõ Amszterdamba is ilyenekkel, az apró áttételkülönbségek hiánya nem túl fájó. ami fontos, hogy relatíve nagy az egyes áttételek közti különbség.



harcos szekér

A dobfékek triálozáshoz ugyan gyengék, de nem nyikorognak és minden idõjárásnál működnek. farolgatni nem igazán lehet velük, ez tény. a csomagtartó igen erõs csõváz; ez nem hajlik be az ember alatt mint anno a Camping krómozott csomagtartója. a felnik acélból vannak és jó nehezek. elsõre ez hátránynak tűnhet, másodszorra meg rájön az ember miért csinálják. talán ismert, hogy a kerékpár stabilitását fõleg a kerekek perdülete adja. minél könnyebb egy kerék, annál kisebb lesz a tehetetlensége és ezáltal a stabilitása. ennyit tehát a titánküllõkrõl, alu küllõanyákról és kevlárgumikról. ezekkel a brinyókkal nyugiban elkísérik a gyalogszerrel, 3 km/h-val közlekedõ barátot / barátnõt anélkül, hogy össze-vissza kacsáznának mellette.

van még borítás a teljes hajtásláncon, ezt ugye hagyományos váltóval nem annyira egyszerű kivitelezni. nagyjából minden bringán (kivéve természetesen az enyémet...) vannak táskák, amiben nyereg alatt puhul a hús. és ugyanezeket használja a dizájneröltönyös managger is, ebbe pakolja a teveszõr laptoptáskát. apropó nyereg: a testhelyzet majdnem függõleges egy ilyen bringán, a kormány is kényelmesen magasan helyezkedik el. széles és puha zselés nyergen ülhet a vásárló, ami elõítéleteim ellenére abszolút kényelmes. a minõség messze magasan a hazánkban árult teszkóbringák felett van, szóval kevés műanyaggal bevont préselt lemez alkatrészt találni ezeken a lovakon.

azt hozzáteszem, hogy természetesen nem csak az utak fontosak ilyen szempontból. ugyanígy az infrastruktúra részét képezik a parkolók is, amik gyakorlatilag sehol máshol nem látott méretű, esetenként több szintes bringatárolók. itt szorosan egymás mellett pihennek a brinyók, az ördög csak egy-két felületesen lakatolt bringa lopásból visszamaradt elsõ kerekének erejéig villantja ki fogait, ahogy az ember köztük sétál. ha minden igaz vannak ingyen elvihetõ kerékpárok is, de még dekódolnom kell a feliratot.



millió

a kerékpározás nem kulturális kérdés, hanem hatékonysági. mivel az infrastruktúra adott ezek a jóemberek kihasználják az utolsó centiig, egészen máshová tolva az egyensúlyi állapotokat. Eindhoven belvárosában péntek este például semmilyen komoly gépjárműforgalom nem volt, ellenben gyalog és bringával sokszáz ember közlekedett minimális helyen. bámulatos volt még a tolerancia, amivel egymás iránt viseltettek. egyértelműen látszik az elõzékenység pl a fentebb már látott keresztezõdésben, ahol a fegyelmezettség teljes hiánya ellenére minden probléma nélkül elközlekedik ember és kerékpár - még akkor is ha ötször annyian vannak, mint a fenti képeken.

itt annyira lekötött az egész fotózás meg tátott szájjal nézés, hogy már rendesen parám lett nehogy terroristának nézzenek. persze nem teszik. nem úgy mint Ferihegy 1.0 állomáson, ahol Európában egyedülálló módon levetetik az ember cipõjét a biztonsági kapunál. ide gyűlnek a lábszag-fetisiszta kényszervállalkozók mellett egyébként az alsónemű-fetisiszta szekusok is. a múltkor például azért fogdosta végig az eredeti CHINA boxereimet a szakértõ, mert "túl sok volt a kábel a röntgenen" (1,5m utp + mp3 játékos). persze kezdõ terroristaként nem is gondoltam a kábelek miatti lebukás veszélyére, így jogos volt (még zokniban és öv nélkül) megszégyenülnöm. ugyanitt buktam egyszer egy Leatherman szerszámot is, ami elõtte sehol máshol nem volt gond. pedig tudták mi az, mert talán Zürichben egyszer a röntgenes csaj még a márkát is egybõl mondta rá. rip.

train á petit vitesse

elnézést a talán méltatlan vargabetűért, de kissé túlzásnak tartom a dolgot. el is határoztam, hogy megpróbálok olyan lehetõséget keresni, ahol nem turkál senki a testnyílásaimban, csak mert utazni próbálok. megnéztem a nagysebességű vonatok hálózatát (a linken egy térképnek kéne megjelennie...), de legnagyobb bánatomra Ausztria túl hosszú, mondhatni a labancok miatt vagyunk túl messzire Európától.

A viccet félretéve látható, hogy a hálózat kiterjedt, árban versenyképes és mivel (az elsõ öngyilkos merénylõig) nincs tapizás, a menetidõ is versenyképes lehet. a Párizs-Amszterdam 3 órája legalábbis elsõ hallásra igen kecsegtetõen hangzik. sajnos az osztrák államvasút még csak építi a hispeed vonalakat, de konkrét München-Budapest terméket ígérnek 2009-re. egyelõre persze utazási idõ nélkül, de a jelenlegi 3 órás Budapest-Bécsnél csak jobb lehet, az osztrák oldal is jelentõsen gyorsul a tervek szerint. sajnos még a készülõ pályákkal is rosszak lesznek a számok. a Budapest-Rotterdam szakasz 1400 kilométerét 17 órába telik megtenni, ami 82 km/h átlagot jelent. persze a reklámokban mást mondanak, a fetisiszta szekusok pedig neccharisnyában dörzsölik a tenyerüket otthon.

back to the fietse

a kerékpárokhoz visszatérve minden adott az üzemszerű használathoz. a kezdõ terroristák, akik térkép nélkül indulnak el a rothadó kapitalizmus fellegvárában, nem fognak csalódni a rendszerben. a dél-hollandiai Brabant tartomány kerékpárútjain például minden lényeges keresztezõdésben térképek segítik a tájékozódást, számokkal azonosítva az egyes szakaszokat. igazi gyerekjáték így a közlekedés.



fietsézzé Brabantban

a kétkerekűek világától lassan búcsúzva pár apróságot fontosnak tartok még megemlíteni. az egyik a hálózat minõsége, ami talán ezen a rövid videón egyértelművé válik. nem tudom mennyire látható elsõre - a kerékpárutat marással javították ki egyenesre, nehogy gond legyen. a legközelebbi lakott település kilométerekre van, tehát ez nem a városközpont. a másik, hogy beláthatóan minden kerékpárút a gyalogosok számára is nyitva áll, nem kell sehol a forgalmas út szélén bandukolni. és végül egy keveseknek lényeges szempont: a kerekesszékes emberek is mindenhol el tudnak közlekedni. láttam olyat, hogy az egyik idõs bácsi brinyóval, a másik elekromos székkel gurult mellette nagy nyugalomban, közben pedig asszem a pénzt szidták vagy valami még fontosabbról beszéltek.

itt befejezem, mert egyébként kezelhetetlen lesz. a második, befejezõ részben villamosokról, buszokról meg hang nélküli vonatokról esik majd szó. ilyen drágákról ni:



virm