ha a cím apropóját feszegetném, a büféslányból lett
biztonsági õrrõl mesélnék. ehelyett modellezni fogunk. véletlenül,
eme
cikk kapcsán futottam bele az általam rövidesen bemutatott
programba. a szerencsés találkozásból tartós szerelem lett, gondoltam
annyit megér az ügy, hogy reklámozom kissé.
korlátlan ideig megõrzi
mindig is csodáltam a jó szoftvereket, az ingyeneseket pláne. a
szoftver által teremtett érték tiszta bevétel, amely persze szubjektív
és amely a befektetett tõkével és munkával kerül összehasonlításra. az
ingyenesség ezt a képletet jóval egyszerűbbé teszi, csak a ráfordított
idõt kell figyelembe venni.
azért örültem nagyon, hogy megtaláltam a számomra tökéletes 3d
tervezõprogramot, mert az elmúlt három napban befektetett munka már
megtérült általa. ami pedig még fontosabb: sikerült hosszú távú
megoldást találni a stratégiailag igen fontos tervezési feladatokra.
nomen est omen
lerántom a leplet: az izgalom tárgya a
google sketchup.
amikor látom a dobozon a gugli címkét már sejthetõ, hogy átlagon felüli
eszköz van becsomagolva. méghozzá nem is akármekkorára. a 31 mb
telepítõ könnyedén levehetõ a polcról, onnantól pedig zsebben van.
(igaziból ''zsebben'' persze csak a saját merevlemezre + bakup eszközre
mentve van, egyéni paranoiától függõen.)
a program nem eredeti gugli-találmány hanem felvásárolt, de mint
mondtam ott a címke, nem csalódtam most sem. az általam eddig látott
többszáz mb méretű tervezõprogramokhoz képest igen soványkának tűnõ
program mindent tud, amire szükségem van. érdemes lehet megnézni a
fenti linken látható swf animációt, nagyjából bemutatja mennyi idõbe
telik látványos eredményeket elérni a programmal.
varázsceruza
persze nem estem eddig se kétségbe, ha tervezni kellett. ember elõkapja
a kockás füzetet és már mehet is a brainstorming. mindig fülembe
csengenek volt rajztanárom szavai, miszerint lerajzolással ismerhetõk
meg a tárgyak igazán. még akkor is (vagy fõként akkor) ha elõtte csak
az agyunkban léteznek. a kockás papír annyira elemi és egyszerű, hogy
az esetek egy részében talán sosem fogom szoftverrel kiváltani. persze
ki tudja mit hoz a jövõ. spéci beviteli eszközök nélkül szerintem
könnyebb az új agymenések pár vonalas látványtervét a hagyományos módon
manifesztálni. mondjuk volt már olyan, hogy bridgebuilderrel
játszottam, de az elég korlátolt még kisebb méretű 2d modellekhez is.
paintben viszont már terveztem többtízezer m2-es raktárbelsõt, a
primitívsége ellenére (vagy pont ezért) ragyogóan bevált. persze az meg
csak 2d...
ez az a ház
a pontos tervezés és modellezés minden esetben jó szolgálatot tehet,
amikor valami újat kell létrehozni. ez a tény önmagában azonban még nem
tenné ezeket a tevékenységeket stratégiai fontosságúvá. van viszont egy
projekt, ami kiterjedésébõl adódóan még részleteiben is nehezen vethetõ
papírra.
az élettér kialakítása, átalakítása vagy épp cseréje többé-kevésbé
egész életünket végigkíséri, vagy legalábbis mindenkor hatással van rá.
természetesen az aktuális igények és lehetõségek igen változatos
helyzeteket teremtenek. ezek jelentõs részében jól jön egy kicsi vagy
kicsit nagyobb firkálás, ami segít választani a lehetséges alternatívák
között és megfelelõen elõkészíti a kivitelezést. különösen jó lehet az
aktuális bármit kivitelezõ mesterembert egy modell vagy rajz
segítségével hozzánk közelítõ tudatszintre hozni.
környezeti változatlanok
a sok rizsa után vágjunk bele a tervezésbe. elõtte annyit kell tudni,
hogy opengl támogatás szükséges a progi használatához, ettõl eltekintve
szinte bármin elfutikál. az elsõ használatkor popupkodó 'advisor'-t
érdemes végignézni, hasznos tippeket kapunk a használathoz. a bemutató
végén jógyerek módjára tegyük meg amit javasol és állítsuk át a 'model
info' menüben a mértékegységet, uccse tudjuk miaza quarter pounder.
ezek a beállítások szerintem alkalmasak a lakás, ház, kert méretű
modellek tervezésére. a ''precision 0,0'' beállítás annyit tesz, hogy
vonalaink 10 centinként fognak ugrálni, ennél kisebb-pontosabb
huzigálásra nincs lehetõség és szerintem tök fölösleges. ezt a
beállítást egy esetben birizgáltam: mikor már nem tudtam magammal mit
kezdeni beleraktam a bejárati ajtóba az eredeti díszítés egy primitív
formáját, ehhez pedig szükség volt a centi pontosságra.
a helyi gravitációra merõleges
kezdjünk neki a tervezésnek, illetve meglévõ ojjektumok (pl. adott
telek ill. építmény) esetén jöjjünk rá, hogy szükségünk van a
méretekre. a méretek felvétele egy ház esetén egyszerű lehet,
amennyiben sík vagy síkhoz közelítõ telek az alap. ha a tervezés
szempontjából releváns szintkülönbség van a területen, úgy szükséges a
szintkülönbségek felmérése is, pl. csöves szintezõ eszközzel. józan
ésszel belegondolva a szinteltérések pontos ismerete csak akkor
releváns, ha ezáltal bizonytalanná vagy kérdésessé válik valamilyen
tervezett épületelem megvalósítása. egyéb esetben elég hasraütõs
módszerrel elnagyolni eme részeket.
nekem ilyen szempontból szerencsém van. a telek majdnem vízszintes, így
nem volt szükség függõleges méricskére. szégyenszemre nem tudtam
azonban a vízszintes méreteket sem, így azokat relatíve gyorsan
kimértem. itt persze - XXI. század ide vagy oda - jól jött az
intermediate kockásfüzet.
tengelyhatalmak
a programbeli világ közepe a színes tengelyek találkozása, ezt õrzi arc
nélküli képzelt barátom Csendes Gog. feltételezem õ jelzi, hogy merre
javasolt elkezdeni a munkát. a tengelyek kék, zöld és piros színkóddal
vannak jelölve, érdemes megjegyezni melyik melyik. a tengelyekhez
igazodás egyébként az egyik kedvenc fícsöröm. a program minden esetben
elszínezi az általunk elkezdett szakaszt, ha az valamelyik tengellyel
egy síkon van éppen, miközben épp másik végpontját készülünk kijelölni.
a huzigálást segíti még egy csomó fícsör, például a halványkék felezõ
és a közeli éleket jelzõ rendszer is, amely gyakorlatilag kitalálja
hova szeretnénk a következõ vonalat húzni. a program automatikusan
jelöli az egyenlõ oldalú négyzeteket, és a köröknél sem hagy cserben. a
középpont kitalálásán felül képes egy téglalap egyik sarkába kört
illeszteni, elég a két érintési pontot egy kattintással kijelölni, majd
az egeret megjáratni a két érintési pont körül. Gog mindezt szó nélkül
tűri:
bár karikákkal nem sokat játszottam, egy fontos funkcióra szeretném
felhívni a figyelmet.
Csendes Gog itt éppen arra csodálkozik rá, hogy sikerült a karika
egynegyedét eltüntetni, hogy dizájnos pé betűt csináljak belõle.
bizony, az érintett kört vagy bármit-bármiket kijelölve az 'edit' menü
'intersect with model' parancsa a korábban még egy darabként értelmezett
alakzatokat metszéspontonként felbontja, ezáltal a felesleges szakaszok
nyilacska --> kijelöl --> 'del' módszerrel törölhetõk.
egysíkú
javaslom a lehetõ legtöbb részletet 2d-ben képernyõre vetni, ugyanis a
mélységek-magasságok erõsen korlátozzák a belátást, a navigációt meg
úgy általában a munkát. a program ilyen irányú lebutításához jól jöhet
a következõ kis trükk:
1. az eszköztár 'atommag körüli elektronok iránya' és a 'gumikesztyű'
gombjainak segítségével állítsuk be úgy a teret, hogy Gogot fentrõl,
tisztasági betétet megszégyenítõ vékonyságban lássuk. ez annyit jelent,
hogy a zöld tengellyel megpróbáljuk magunkat becélozni.
2. amikor közelítõleg megvan a földre merõleges nézõpont, a 'camera'
menüben álljunk át 'paralell projection'-ra.
3. az így létrejött 2d képet igazgassuk-forgassuk addig, míg a piros és
kék tengelyek 10-20 méteres nagyságrendben is függõlegesnek és
vízszintesnek látszanak a monitoron, tehát egy pixel szélességűek és
nem ugrálnak más pixelsorra vagy oszlopra.
mindig figyeljünk arra, hogy vonalaink ne lógjanak a levegõben, mert
ilyenkor a program nem tekinti a sík általuk határolt részletét
összefüggõ felületnek. ilyenkor vastagabb vonallal jelöli a problémás
szakaszokat, minek következtében szükségünk lehet egy-egy vonal
újrarajzolására is.
miénk itt a tér
mikor már minden síkbeli dolgot kirajzolgattunk jöhet az izgalmas
dolog: a falak felhúzása. a falakat még 2d módban érdemes leendõ vagy
létezõ vastagságúra csinálni, a padló síkjától emelkedõ nyílásoknál
(ajtó) pedig egyszerűen lezárni majd a másik oldalon újrakezdeni a
falat.
a falépítés kapcsán jó hír a rutinos építkezõknek, hogy a program falai
még mélyrészegen készítve is függõk lesznek, legfeljebb nem mindenhol
ugyanolyan magasak. az apróbb eltéréseket persze másnaposan korrigálni
lehet, mintha mise történt volna. a falak felhúzásához a legegyszerűbb
a 'tégla fel' gombot használni, mely tetszõleges felületet elmozdít a
síkjára merõlegesen.
a térbeli pontok kirajzolásához én mindig egy meglévõ pontból indultam
ki, ehhez képest kezdek el vonalakat huzigálni. például a tetõ esetében
belátható, hogy a gerinc egyik sarka a ház szélét (eresszel) befedõ
négyzet átlóinak metszésponjtából emelkedõ függõleges félegyenesen fog
leledzeni.
bármit edition
természetesen mindenki elkedvetlenedne, ha egyenként kéne berajzolni a
frissen vakolt virtuális ingatlanba a bútorokat. szerencsére a
programhoz egy csomó
kiegészítõ
letölthetõ. az összesen 9 elérhetõ pakkról csak annyit, hogy
egy kész ház szobákkal és nyílászárókkal, kerttel kiszínezve összesen
300 kb méretű. el lehet hát képzelni mit rejt a tömörítve összesen 70
megányi plusz objektum. az alapból kissé szegényes színválasztékot
kiegészítõ hatalmas felületcsomag mellett lehet találni 20 férõhelyes
parkolót és többféle magasfeszültségű távvezeték közül lehet
kiválasztani a lakás legújabb díszét.
rettentõ mennyiségű növényt is lehet találni, szóval a program akár
szolíd kerttervezésre is alkalmas. óvakodjunk azonban a nagy mennyiségű
virágtól, mert a bonyolult alakzatok - régi gépen észrevehetõen -
lassítják a pörgés-forgást.
a fent leírtak talán méltatlanul keveset mutatnak be az alkalmazás
lehetõségeibõl, de rövid, alapszintű használatot követõen nekem ennyire
tellett. remélem, hogy a nyúlós felvezetés és a szűkszavú gyakorlati
bemutató ellenére sikerült kedvet csiholnom a használathoz.
|