kezdõlap | home fel | up

lapanet | blog | kecsöppel?


ha a cím apropóját feszegetném, a büféslányból lett biztonsági õrrõl mesélnék. ehelyett modellezni fogunk. véletlenül, eme cikk kapcsán futottam bele az általam rövidesen bemutatott programba. a szerencsés találkozásból tartós szerelem lett, gondoltam annyit megér az ügy, hogy reklámozom kissé.

korlátlan ideig megõrzi

mindig is csodáltam a jó szoftvereket, az ingyeneseket pláne. a szoftver által teremtett érték tiszta bevétel, amely persze szubjektív és amely a befektetett tõkével és munkával kerül összehasonlításra. az ingyenesség ezt a képletet jóval egyszerűbbé teszi, csak a ráfordított idõt kell figyelembe venni.

azért örültem nagyon, hogy megtaláltam a számomra tökéletes 3d tervezõprogramot, mert az elmúlt három napban befektetett munka már megtérült általa. ami pedig még fontosabb: sikerült hosszú távú megoldást találni a stratégiailag igen fontos tervezési feladatokra.

nomen est omen

lerántom a leplet: az izgalom tárgya a google sketchup.




kecsöp


amikor látom a dobozon a gugli címkét már sejthetõ, hogy átlagon felüli eszköz van becsomagolva. méghozzá nem is akármekkorára. a 31 mb telepítõ könnyedén levehetõ a polcról, onnantól pedig zsebben van. (igaziból ''zsebben'' persze csak a saját merevlemezre + bakup eszközre mentve van, egyéni paranoiától függõen.)

a program nem eredeti gugli-találmány hanem felvásárolt, de mint mondtam ott a címke, nem csalódtam most sem. az általam eddig látott többszáz mb méretű tervezõprogramokhoz képest igen soványkának tűnõ program mindent tud, amire szükségem van. érdemes lehet megnézni a fenti linken látható swf animációt, nagyjából bemutatja mennyi idõbe telik látványos eredményeket elérni a programmal.

varázsceruza

persze nem estem eddig se kétségbe, ha tervezni kellett. ember elõkapja a kockás füzetet és már mehet is a brainstorming. mindig fülembe csengenek volt rajztanárom szavai, miszerint lerajzolással ismerhetõk meg a tárgyak igazán. még akkor is (vagy fõként akkor) ha elõtte csak az agyunkban léteznek. a kockás papír annyira elemi és egyszerű, hogy az esetek egy részében talán sosem fogom szoftverrel kiváltani. persze ki tudja mit hoz a jövõ. spéci beviteli eszközök nélkül szerintem könnyebb az új agymenések pár vonalas látványtervét a hagyományos módon manifesztálni. mondjuk volt már olyan, hogy bridgebuilderrel játszottam, de az elég korlátolt még kisebb méretű 2d modellekhez is. paintben viszont már terveztem többtízezer m2-es raktárbelsõt, a primitívsége ellenére (vagy pont ezért) ragyogóan bevált. persze az meg csak 2d...

ez az a ház

a pontos tervezés és modellezés minden esetben jó szolgálatot tehet, amikor valami újat kell létrehozni. ez a tény önmagában azonban még nem tenné ezeket a tevékenységeket stratégiai fontosságúvá. van viszont egy projekt, ami kiterjedésébõl adódóan még részleteiben is nehezen vethetõ papírra.

az élettér kialakítása, átalakítása vagy épp cseréje többé-kevésbé egész életünket végigkíséri, vagy legalábbis mindenkor hatással van rá. természetesen az aktuális igények és lehetõségek igen változatos helyzeteket teremtenek. ezek jelentõs részében jól jön egy kicsi vagy kicsit nagyobb firkálás, ami segít választani a lehetséges alternatívák között és megfelelõen elõkészíti a kivitelezést. különösen jó lehet az aktuális bármit kivitelezõ mesterembert egy modell vagy rajz segítségével hozzánk közelítõ tudatszintre hozni.

környezeti változatlanok

a sok rizsa után vágjunk bele a tervezésbe. elõtte annyit kell tudni, hogy opengl támogatás szükséges a progi használatához, ettõl eltekintve szinte bármin elfutikál. az elsõ használatkor popupkodó 'advisor'-t érdemes végignézni, hasznos tippeket kapunk a használathoz. a bemutató végén jógyerek módjára tegyük meg amit javasol és állítsuk át a 'model info' menüben a mértékegységet, uccse tudjuk miaza quarter pounder.




metrikus


ezek a beállítások szerintem alkalmasak a lakás, ház, kert méretű modellek tervezésére. a ''precision 0,0'' beállítás annyit tesz, hogy vonalaink 10 centinként fognak ugrálni, ennél kisebb-pontosabb huzigálásra nincs lehetõség és szerintem tök fölösleges. ezt a beállítást egy esetben birizgáltam: mikor már nem tudtam magammal mit kezdeni beleraktam a bejárati ajtóba az eredeti díszítés egy primitív formáját, ehhez pedig szükség volt a centi pontosságra.

a helyi gravitációra merõleges

kezdjünk neki a tervezésnek, illetve meglévõ ojjektumok (pl. adott telek ill. építmény) esetén jöjjünk rá, hogy szükségünk van a méretekre. a méretek felvétele egy ház esetén egyszerű lehet, amennyiben sík vagy síkhoz közelítõ telek az alap. ha a tervezés szempontjából releváns szintkülönbség van a területen, úgy szükséges a szintkülönbségek felmérése is, pl. csöves szintezõ eszközzel. józan ésszel belegondolva a szinteltérések pontos ismerete csak akkor releváns, ha ezáltal bizonytalanná vagy kérdésessé válik valamilyen tervezett épületelem megvalósítása. egyéb esetben elég hasraütõs módszerrel elnagyolni eme részeket.

nekem ilyen szempontból szerencsém van. a telek majdnem vízszintes, így nem volt szükség függõleges méricskére. szégyenszemre nem tudtam azonban a vízszintes méreteket sem, így azokat relatíve gyorsan kimértem. itt persze - XXI. század ide vagy oda - jól jött az intermediate kockásfüzet.

tengelyhatalmak

a programbeli világ közepe a színes tengelyek találkozása, ezt õrzi arc nélküli képzelt barátom Csendes Gog. feltételezem õ jelzi, hogy merre javasolt elkezdeni a munkát. a tengelyek kék, zöld és piros színkóddal vannak jelölve, érdemes megjegyezni melyik melyik. a tengelyekhez igazodás egyébként az egyik kedvenc fícsöröm. a program minden esetben elszínezi az általunk elkezdett szakaszt, ha az valamelyik tengellyel egy síkon van éppen, miközben épp másik végpontját készülünk kijelölni.

a huzigálást segíti még egy csomó fícsör, például a halványkék felezõ és a közeli éleket jelzõ rendszer is, amely gyakorlatilag kitalálja hova szeretnénk a következõ vonalat húzni. a program automatikusan jelöli az egyenlõ oldalú négyzeteket, és a köröknél sem hagy cserben. a középpont kitalálásán felül képes egy téglalap egyik sarkába kört illeszteni, elég a két érintési pontot egy kattintással kijelölni, majd az egeret megjáratni a két érintési pont körül. Gog mindezt szó nélkül tűri:




karikába


bár karikákkal nem sokat játszottam, egy fontos funkcióra szeretném felhívni a figyelmet.



csendes gog


Csendes Gog itt éppen arra csodálkozik rá, hogy sikerült a karika egynegyedét eltüntetni, hogy dizájnos pé betűt csináljak belõle. bizony, az érintett kört vagy bármit-bármiket kijelölve az 'edit' menü 'intersect with model' parancsa a korábban még egy darabként értelmezett alakzatokat metszéspontonként felbontja, ezáltal a felesleges szakaszok nyilacska --> kijelöl --> 'del' módszerrel törölhetõk.

egysíkú

javaslom a lehetõ legtöbb részletet 2d-ben képernyõre vetni, ugyanis a mélységek-magasságok erõsen korlátozzák a belátást, a navigációt meg úgy általában a munkát. a program ilyen irányú lebutításához jól jöhet a következõ kis trükk:

1. az eszköztár 'atommag körüli elektronok iránya' és a 'gumikesztyű' gombjainak segítségével állítsuk be úgy a teret, hogy Gogot fentrõl, tisztasági betétet megszégyenítõ vékonyságban lássuk. ez annyit jelent, hogy a zöld tengellyel megpróbáljuk magunkat becélozni.

2. amikor közelítõleg megvan a földre merõleges nézõpont, a 'camera' menüben álljunk át 'paralell projection'-ra.

3. az így létrejött 2d képet igazgassuk-forgassuk addig, míg a piros és kék tengelyek 10-20 méteres nagyságrendben is függõlegesnek és vízszintesnek látszanak a monitoron, tehát egy pixel szélességűek és nem ugrálnak más pixelsorra vagy oszlopra.

mindig figyeljünk arra, hogy vonalaink ne lógjanak a levegõben, mert ilyenkor a program nem tekinti a sík általuk határolt részletét összefüggõ felületnek. ilyenkor vastagabb vonallal jelöli a problémás szakaszokat, minek következtében szükségünk lehet egy-egy vonal újrarajzolására is.

miénk itt a tér

mikor már minden síkbeli dolgot kirajzolgattunk jöhet az izgalmas dolog: a falak felhúzása. a falakat még 2d módban érdemes leendõ vagy létezõ vastagságúra csinálni, a padló síkjától emelkedõ nyílásoknál (ajtó) pedig egyszerűen lezárni majd a másik oldalon újrakezdeni a falat.

a falépítés kapcsán jó hír a rutinos építkezõknek, hogy a program falai még mélyrészegen készítve is függõk lesznek, legfeljebb nem mindenhol ugyanolyan magasak. az apróbb eltéréseket persze másnaposan korrigálni lehet, mintha mise történt volna. a falak felhúzásához a legegyszerűbb a 'tégla fel' gombot használni, mely tetszõleges felületet elmozdít a síkjára merõlegesen.

a térbeli pontok kirajzolásához én mindig egy meglévõ pontból indultam ki, ehhez képest kezdek el vonalakat huzigálni. például a tetõ esetében belátható, hogy a gerinc egyik sarka a ház szélét (eresszel) befedõ négyzet átlóinak metszésponjtából emelkedõ függõleges félegyenesen fog leledzeni.



ház


bármit edition

természetesen mindenki elkedvetlenedne, ha egyenként kéne berajzolni a frissen vakolt virtuális ingatlanba a bútorokat. szerencsére a programhoz egy csomó kiegészítõ letölthetõ. az összesen 9 elérhetõ pakkról csak annyit, hogy egy kész ház szobákkal és nyílászárókkal, kerttel kiszínezve összesen 300 kb méretű. el lehet hát képzelni mit rejt a tömörítve összesen 70 megányi plusz objektum. az alapból kissé szegényes színválasztékot kiegészítõ hatalmas felületcsomag mellett lehet találni 20 férõhelyes parkolót és többféle magasfeszültségű távvezeték közül lehet kiválasztani a lakás legújabb díszét.

rettentõ mennyiségű növényt is lehet találni, szóval a program akár szolíd kerttervezésre is alkalmas. óvakodjunk azonban a nagy mennyiségű virágtól, mert a bonyolult alakzatok - régi gépen észrevehetõen - lassítják a pörgés-forgást.

a fent leírtak talán méltatlanul keveset mutatnak be az alkalmazás lehetõségeibõl, de rövid, alapszintű használatot követõen nekem ennyire tellett. remélem, hogy a nyúlós felvezetés és a szűkszavú gyakorlati bemutató ellenére sikerült kedvet csiholnom a használathoz.