kezdõlap | home fel | up

apogrif IV. - óriásog csatája


a poszt alapötletét az adja, hogy a maga nemében egyedülálló forrásanyagot találtam a neten. egy autós tesztrõl van szó, amely azonban nem akármilyen autókat tesztel. kezdjük bemelegítés gyanánt a gyárilag kínált csúcs g-vel, hogy lehessen gondolkodni mi rejtõzhet a következõ karosszériaelem alatt:


v12
forrás: autoblog.com



nem akarom bõ lére ereszteni a dolgot, hiszen ezer helyen megtalálható: az AMG sufnituningból a Mercedes gyári tuningcsapatává nõtte ki magát az idõk folyamán, ilyen jármûveket is csinálnak, mint ez.

persze vroárrr meg minden, de mégsincs vége. vannak ugyanis még sufnituningabb emberek, akik G55-tel évõdés helyett inkább kovácsolnak itt-ott a hajtókaron, felfúrják a hengereket és már-már apogrif módon hozzányúlnak a hajtáslánchoz is. aki még nem emelt közlekedési tábla oszlopára hajazó átmérõjû g kardánt valószínûleg nem sejti, hogy ez valami elképzelhetetlen brutalitásra utal. a kontárkodás eredménye egy v12-es terepjáró.


brabus
forrás: car.licious.ws



ilyen mondjuk már volt egyszer. a 80-as évek végén rendezett London-Peking ralliról (34. oldal) írt emlékezéseiben megemlíti a farmeringes német úr, hogy egy fura, 12 hengeres amerikai terepjáró prototípusa is próbált zöld ágra vergõdni az úton, gyakran nem sok sikerrel. neki tetszett, hogy annak bentrõl lehetett a kerekét pumpálni, az amiknak meg a g tetszett, mert mûködött. hiába no, vannak örök dolgok. a farmeringes úrnak egyébként volt egy dízel g-je, aztán mikor kiderült, hogy csak benzines verdák nevezhetnek, vett egy benzinest 86.000 km-rel a tarsolyában és barátjával elindult a 14.000 km-es távra. a német hebehurgyaság jegyében még szerszámkészletet se vitt. nem is volt rá szükség. (magazinarchív szép tájakon átmenõ mégszebb autókkal)

szóval az ember manapság már csak legyint a v12 hallatán, egyes közel-keleti országokban minden sarkon áll egy ilyen kerék-felfújós jármû, ami kis rakettyával a tetején építgeti a kapitalizmust. a feketeleves viszont most jön: ahogy említettem a forrásanyag némileg unikális. errõl a bizonyos v12 g-rõl nem sok videót találtam, egészen konkrétan egyet. az egyetlen Brabus G v12 teszt azonban - feltehetõen sokak legnagyobb sajnálatára - németül van. es tut uns leid. úgy gondolom azonban, hogy a bemutató annyira aranyos, hogy megéri belõle egy szedett-vedett átiratot csinálni. bátorkodtam tehát kiragadni pár lényeges mondatot a kisfilmbõl.

"tudják mit, kedves nézöink? ma valami totális õrültséget csinálunk... ...a kék sarokban a legerõsebb széria teherautó, az MAN TGX 18 680. itt 680 lóerõrõl beszélünk... ...a piros sarokba nehezen találtunk személyautót, szerencsére a Brabus a segítségünkre siet... ...12 henger egy terepjáróban, 610 lóerõvel.

nézzük elõször honnan meríti az erõt a két izompacsirta. elõször a MAN motorterébe kukkantunk be. a gigászi erõt 16,2 literbõl nyeri, 8 henger két turbóval, intercoolerrel és közös befecskendezéssel. nézzük a g-t... ...az egyedüli v12, éppen befért. a motor az S600-ból származik, a lökettérfogatot 5,5-rõl 6,3 literre növelték. már elõre örülök, hogy rövidesen több, mint 1000Nm nyomaték lesz a hátsóm alatt (tán 1300 körülirõl kellett visszavenni miután kész lett - a szerk.). az elsõ pont - több lóerõ, nagyobb motor - a MAN-é.

micsoda szörny, micsoda gép. és micsoda felezési idõk. amikorra a MAN-on ezeket a gumikat cserélni kell, egy s más autó már rég a roncstelepen pihen - 2-300.000 km-t kell kibírjanak. csakúgy az olajcsere, a szervízperiódusok - csak minden 120.000 km-nél van rá szükség... ...a MAN élete során 1.500.000 km futásteljesítmény az elvárás, inkább 2 millió. és mikor ezt követõen Kelet-Európába vagy Afrikába kerül, valószínûleg hozzájön ehhez még egyszer ennyi. ezért kívánunk az elektronikának is hosszú életet...

sokan úgy gondolják, hogy a nyergesvontató vontatmány nélkül úgy gyorsul, mint egy Porsche... ...ahogy látják gyorsulni inkább csak a g gyorsul, a MAN legfeljebb mozgásba jön. nem csoda, háromszor nehezebb a Brabusnál, az automatának pedig 12 gangon kell végigverekednie magát. a Mercedes gyorsulását egyébként is csak kevéske autó übereli Németországban; 0-100-ra 4,7 mp alatt gyorsul.

...a fékeket teszteljük, mindkét autó 90-nel érkezik... ...a terepjáró természetesen hamarabb megáll, hiszen csak 2,7 tonnát kell lassítania. a MAN ennek ellenére meggyõzõ, a 40 m-es jelölésnél áll meg 7,5 fékezendõ tonnája ellenére. ez a pont is a Brabusé.

úgy gondolom a fuvarozók imádják a TGX 18 680-at vezetni... ...abszolút kényelmes vezetés, majdnem, mint a személyautóban. persze az ember magasabban ül és a kormány is nagyobb, de a kezelés gyerekjáték. a 12 sebességes automata lágyan vált... ...az árról: egy új MAN kereken 160.000 EUR, és annyit már most elárulhatok, hogy ez jelentõsen alacsonyabb, mint a Brabus Mercedes ára.

kedves nézõink, következõ szempontunk a belsõ tér. bár a tér szó inkább a MAN-ra illik, egy igazi ház több szobával... ...oké, a fürdõszoba tán hiányzik... ...az összehasonlítást a MAN nyeri, a ház üti az apartmant.

a fogyasztásról: mire a MAN a tankolással végez, a Brabus már az üveghegyen is túl jár; a tank 900 litert nyel el. ami a fogyasztást illeti, az relatív: a Brabus Mercedes 27,6 litert eszik átlagban, a MAN viszont nem sokkal többet megrakodva. a 40 tonnához kevesebb, mint 35 literre van szüksége; ez kevesebb, mint egy liter tonnánként. nos, még nem láttam Golfot, ami 1 liter / tonnával elmenne.

ezt már jobban szeretem, egy személyautó minden földi jóval, de mindenekelõtt 610 lóerõvel. természetesen ez még mindig egy terepjáró, és nem mindent képes kezelni, amit a motor az útra lead. az egészen nyugodt egyenesfutás máshogy néz ki, de a tolóerõ hatalmas, az agyát eldobja az ember. kanyarodni mások biztos jobban tudnak, de egy tuningolt autónál nem az értelem, hanem az élmény a lényeg. az pedig felejthetetlen. az ár mindenesetre a képzelõerõm határán túl van, 350.000 EUR..."

a végére már csak pár további kép maradt a jármûrõl.